Haugvang gård, Sjøveien 715, 9350 Sjøvegan

• Facebook Social Icon

NÆROMRÅDET

Foto: Chad Stokes

Med utgangspunkt i gården vår er det et bredt spekter av muligheter for fantastiske naturopplevelser og friluftsliv. Det er flere oppmerka stier og turløyper til gapahuker, og mulighet for parkering på gården. Du kan møte på sauer og geiter. Hunder må holdes i bånd. God tur!

TUR TIL VETEN

Langs den gamle kuveien kan du følge sti opp til Veten, 328 m.o.h, som gir deg en uovertruffen utsikt over Salangsverket og Sagfjorden mot Mjøsundet og Ibestad, se bildet over. Du ser Løksetinden, 1234 m.o.h, til høyre i bildet. Her er det turbok du kan skrive deg inn i.​ Se KART.

TUR TIL STORTURTENLIA

Følg merket sti fra gården gjennom skogen opp til Forhaugan, det tar omtrent 10 min. Videre går du oppover langs ryggen av Forhaugan til neste løypemerke. Kryss myra mot nord før oppstiging til Geithollbergan. Videre er det en lett stigning til høyre hvor stien går til Kvilarsteinen før du krysser Makkedalen.

På andre siden av Makkedalen følger du stien til Storturtenlia hvor 4H gården og 4H klubben har satt opp en gapahuk.

Turen til Storturtenlia er en fin familietur og tar ca en time. Se KART.

TUR TIL KJERKESTEINEN

Fra den forrige gapahuken går løypa videre opp Storturtenlia og den er merket fram til Kjerkesteinen hvor den andre gapahuken står. Terrenget er åpent, noe skog og en del oppstigning. Turen videre til Kjerkesteinen tar omtrent en halv time. Herfra kan du gå videre til Nissehøgda og Storhaugen. Se KART.

FAGERVIKA

Det finnes også en gapahuk i fjæra i Fagervika, med vakker utsikt over vannet, som du er hjertelig velkommen til å besøke. Fra gården krysser du riksveien, og følger traktorveien ned til naustet vårt. Derfra går det merket sti bort til Fagervika. Se KART.